Veenvesters, de vooraanstaande sociale woningcorporatie in Veenendaal, stond voor de uitdaging van toenemende groei en complexiteit in hun onderhoudsprojecten. Om kwaliteit te waarborgen en projecten soepeler te laten verlopen, was een effectievere aanpak nodig. In dit artikel vertelt Jeroen Koetsier, projectleider Vastgoedbeheer bij Veenvesters, welke belangrijke rol het Verf Advies Centrum daarbij speelt.
Mooie mix van woningen
Begin juni 2022 zijn Patrimonium woonservice en de Veenendaalse Woningstichting (VWS) gefuseerd en verdergegaan als Veenvesters, dé sociale woningcorporatie in Veenendaal. Inmiddels beheren we samen zo’n 9.000 woningen, voornamelijk in Veenendaal en een handje vol in Scherpenzeel en Rhenen. De portefeuille van Patrimonium omvat van oorsprong voornamelijk hoogbouw, met name galerijflats uit de jaren ’70. De fusie met de VWS bracht een aanzienlijk aantal grondgebonden woningen met zich mee, wat ervoor zorgt dat we inmiddels een mooie mix van woningen in beheer hebben.
Groeiende schaal van onderhoudsprojecten
Ik ben vier jaar geleden begonnen als projectleider Vastgoedbeheer bij Patrimonium woonservice. Sinds we verder zijn gegaan als Veenvesters is ons team voor vastgoedbeheer uitgebreid tot zes projectleiders. Deze groei werd voornamelijk gedreven door de toenemende schaal van onderhoudsprojecten, voornamelijk vanwege de duurzaamheidsdoelstellingen. Bij schilderprojecten integreren we steeds vaker ook ander onderhoud. Daarbij moet je denken aan herstel van het voegwerk en de dakramen, maar dus ook energiegerelateerde verbeteringen, zoals het vervangen van glas en kozijnen en het isoleren van de beganegrondvloeren. Daarmee wordt het geplande onderhoud een stuk omvangrijker.
Eerste stappen richting RGS
Bij Patrimonium woonservice werkten we al samen met het Verf Advies Centrum en ik had ook goede ervaringen met de organisatie vanuit het verleden, bij een voormalige werkgever. Tot een aantal jaar geleden besteedden we het werk altijd aan, onder een aantal vaste aannemers. We willen echter meer richting de Resultaatgericht Samenwerken-methode (RGS) groeien. Toen zijn we in gesprek gegaan met het Verf Advies Centrum over hoe we het proces het best hierop konden aanpassen. Hun advies, in combinatie met onze eigen visie, heeft voor een nieuwe werkwijze gezorgd. We zijn één-op-één samenwerkingen met een aantal partners aangegaan, waarbij we elke partij hetzelfde betalen voor dezelfde kwaliteit. In eerste instantie baseerden we onze afspraken op een prijzenboek, dat ongeveer twee- tot driehonderd veelvoorkomende technische handelingen omvatte. Met de hulp van het Verf Advies Centrum hebben we onze overeenkomsten en prestatie-eisen verfijnd. Zo hebben we samen al mooie eerste stappen gezet richting Ketensamenwerking met RGS als stip op de horizon.
Kwaliteit waarborgen
Het Verf Advies Centrum is uniek in de markt omdat ze zo gespecialiseerd zijn in schilderwerk. De hoofdmoot van gepland onderhoud is toch nog steeds schilderwerk. Als dat misgaat, heb je meteen een hoop gedoe en extra kosten. Daarom is het heel belangrijk dat we kwaliteit kunnen waarborgen. We waren op zoek naar een echt gespecialiseerde, onafhankelijke en deskundige organisatie om ons op dat vlak te ondersteunen. Dat hebben we gevonden in het Verf Advies Centrum.
Rust en duidelijkheid
Het Verf Advies Centrum beoordeelt ingediende offertes van opdrachtnemers en ondersteunt ons bij het inkopen van marktconforme eenheidsprijzen. Ook voeren ze wekelijks werkbezoeken uit waarbij de nadruk ligt op de geleverde kwaliteit van werkzaamheden. Het geven van aanwijzingen ten aanzien van de gestelde prestatie-eisen aan de betrokken opdrachtnemers wordt door betrokken partijen gewaardeerd. Dat doen ze tijdens de uitvoering, inclusief de nodige aanvangs- en eindkeuringen na een onderhoudscyclus op een vooraf overeengekomen steekproefsgewijze basis. Het houdt in dat wij niet langer dagelijks ter plaatse moeten zijn om ons druk te maken over een juiste uitvoering van de werkzaamheden. Het feit dat we kunnen vertrouwen op de expertise van het Verf Advies Centrum in combinatie met de overeengekomen en meetbare prestatie-eisen die we samen hebben verfijnd, brengt ons rust en duidelijkheid.
Cruciale schakel tussen opdrachtgever en opdrachtnemer
Het is essentieel dat je als woningcorporatie een duidelijke visie hebt op hoe je wil samenwerken met je opdrachtnemers. Het team van het Verf Advies Centrum kan je hierbij heel goed ondersteunen. Ze zijn niet alleen heel deskundig en gespecialiseerd, het is ook een fijne partij om mee te werken en waarmee je heel open en transparant kunt communiceren. Ja, ik zie ze als een cruciale schakel in een goede samenwerking met onze opdrachtnemers.
Nieuwsgierig?
Wil je ontdekken hoe een strategisch partnerschap met het Verf Advies Centrum jouw organisatie kan helpen om efficiënt vastgoedonderhoud te realiseren? Neem dan eens contact met ons op. Wij maken graag geheel vrijblijvend een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Samen kunnen we jouw specifieke uitdagingen bespreken en kijken hoe ons team van experts je kan ontzorgen. Zo kun jij je weer met een gerust hart focussen op het behalen van jouw doelen.
Nog geen concreet vraagstuk, maar wel op zoek naar inspiratie? Meld je dan aan voor onze maandelijkse blog of volg onze LinkedIn-pagina.
Tot slot
In onze blogs roeren we allerlei onderwerpen aan waar je bij onderhoud en beheer van vastgoed tegenaan loopt. Wat is jouw grootste ergernis of probleem op onderhoudsgebied? Mail het ons en wie weet geven we in een volgende blog antwoord.